Lampoistuin-18
Lampoistuin-18

Lampaanvillan lumoissa

7. syyskuu 2015

Jos sinua kiinnostavat asiat, jotka tuovat lisää iloa, lämpöä ja lempeyttä itseäsi, elämää ja joogan harrastamista kohtaan, niin olet oikeassa paikassa.

Ystäväni joogaharrastus ja opettaja-opinnot  sekä lisääntyvä oma kiinnostukseni suomalaisen lampaanvillan huippu-ominaisuuksia kohtaan yhdistyivät muutamia vuosia sitten ajatukseksi suunnitella ja valmistaa joogamatto, joka antaisi lämpöä, mukavuutta ja syvyyttä myös itse joogaharjoitukseen. Viime keväänä saavutetun 21 vuoden mittaisen yrittäjätaipaleeni varrelle on mahtunut monenlaisia kokemuksia, mutta nyt tunnen aidosti olevani oikealla tiellä tekemässä sitä, mistä todella pidän.

Kun haaveeni Suomenlammas-joogamattokaupasta on vihdoin toteutunut, aion kirjoitella tässä blogissa mm. luonnonmateriaalien hoitavista ja rentouttavista vaikutuksista kehon hyvinvointiin, symboleista, jotka toimivat tienviittojen tavoin elämässämme sekä joogamatoissa käyttämästäni Suomalaisesta lampaasta ja sen ihanasta villasta.

Kerron myös hieman omasta työstäni, intohimostani käsityöläisyyteen, ja siitä, kuinka tärkeää elämässä on antaa tarpeeksi tilaa myös luovuudelle ja kauneudelle. Toivotan Sinut lämpimästi tervetulleeksi sivuilleni, kannustan reippaasti kysymään ja kommentoimaan  ajatusten herättyä, mutta myös kritisoimaankin tarpeen vaatiessa.

Sopusointu joogamatto

Lammasmaton soveltuvuus joogaan

1. syyskuu 2015

Yleisin kysymys, jonka kohtaan joogamattojeni kanssa messuilla ja myyntitapahtumissa, on se, että kuinka lammasmatto oikeasti soveltuu joogaan?

Mielipiteitä on varmaan yhtä monta kuin on joogaajaakin, mutta lämpö ja villan liukkaus ovat yleisimpiä aiheita, joista keskustelemme.

Villan luonne toki vaikuttaa liukkauteen, kiharainen villa on mukava ja hieman pitävämpi, kun sormet voi upottaa karvaston lomaan ja nauttia  samalla ihanan villan tunnusta ja lämmöstä. Villa voi auttaa esimerkiksi helpommin liukumaan vaikkapa vuori-asennosta alas joogapunnerrukseen, mikä ei onnistu niin helposti nihkeällä  tavallisella joogamatolla. Parhaimmassa tapauksessa matto siis edesauttaa soljuvaa pehmeää etenemistä liikkeestä toiseen. Itse olen tottunut hieman leveämpään mattoon, jossa näin aloittelija-joogaajana voin tarvittaessa tehdä muutaman liikkeen lammasmaton viereisellä nihkeämmällä alustalla, mutta kaikki makuulla tehtävät liikkeet haluan ehdottomasti tehdä lämpimän lammasmaton päällä.

Villa tuntuu aina kuivalta, koska kosteus siirtyy nahkapohjaan

Lukioaikainen luokkakaverini ottaa lammasmaton mukaan myös Hotjoogaan, koska  hän rakastaa lämpöä. Lampaanvillan kosteudenimemiskyky onkin huippuluokkaa, joten pientä hikoiluakaan ei tarvitse pelätä. Villa tuntuu aina kuivalta, koska kosteus siirtyy nahkapohjaan. Tämä on esimerkiksi syy siihen, miksi lammaspohjalliset ovat niin mainiot käyttää kesällä avojalassa kesäkengissä , tennareissa tai ballerinoissa. Villa puhdistaa itse itseään reagoimalla ilman hapen kanssa, joten pelkkä tuuletus ja ravistelu sekä ilmava nahkapohjan kuivaaminen useimmiten riittää.

yoga-pose

Lempeä, sopusointua lisäävä joogaharjoitus

21. elokuu 2015

Harjoituksen kesto 10-15min

  1. Mene selinmakuulle joogamatollesi. Kuulostele selän asettumista matolle ja tee tarpeelliset asennon muutokset parantaaksesi selän mahdollisimman mukavan asennon löytymistä. Nosta jalat vatsan päälle ja tuo kämmenet kevyesti polville. Lähde keinuttelemaan edestakaisin niin, että sisäänhengityksellä (SH) käsivarret suoristuvat ja polvet etääntyvät rinnasta. Uloshengityksellä (UH) käsivarret koukistuvat ja polvet tulevat lähelle rintaa. Toista muutamia kertoja ja muuta sitten polvien liike sivusuuntaiseksi: UH kallistaa polvia sivulle ja SH palauttaa keskelle. Lopuksi voit vielä pyörittää polvia kevyesti vieden niitä vuoroin myötäpäivään –vasemmalle – eteen – oikealle – rinnanpäälle ja vaihtaen vastapäivään.
  2. Suorista jalat matolle, kädet kehon viereen. Keskity luonnolliseen hengitykseesi. SH kulkee sierainten kautta sisään täyttäen rintaontelon ja pallean ja UH purkautuu samaa tietä sieraimista ulos. Sopiva SH nostaa kädet yläkautta pään jatkoksi lattiaan ja koko keho venyy pitkäksi. UH:llä kädet nousevat katon kautta kehon eteen, myös pää ja hartiat irtoavat matosta ja jalkaterät koukistuvat (ikään kuin kurkistaisit varpaitasi ja tavoittelisit niitä käsilläsi). Toista Sh ja UH vuorotellessa itsellesi sopiva määrä.
  3. Tuo sitten sormet lomittain niskan alle, kyynärpäät avautuessa sivuille. Koukista polvet niin, että jalkaterät ovat kosketuksissa maton kanssa. Hengitä tässä alkuasennossa sisään ja ulos ja paina jokaisella UH lannerankaa mattoasi vasten ja supista lantionpohja- ja vatsalihaksiasi. Sopiva SH nostaa polvet rinnan päälle. UH:llä myös pää ja hartiat irtoavat matosta, selkä pyöristyy ja polvet lähenevät rintaa. SH:lla suorista jalat kohti kattoa, jalkaterät koukussa edelleen pää ja hartiat koholla. UH:llä laske jalkaterät lattiaan polvien ollessa koukussa ja pään, hartioiden ollessa edelleen koholla. SH:llä lähde laskemaan päätä ja hartioita lattiaan samalla nostaen lantiota ylös. UH:lla selkä laskeutuu nikama nikamalta matolle alimmat häntäluun nikamat viimeisimpänä. Toista haluamasi määrä.
  4. Makaa edelleen matollasi ja avaa kädet sivuille T-asentoon sille korkeudelle, jossa tunnet että hartiasi asettuvat mukavasti mattoa vasten. Lähde sopivalla SH:llä tuomaan vasen kätesi kohti kattoa ja UH:llä anna sen laskeuta oikean käden päälle, jolloin myös kasvot kääntyvät samaan suuntaan. Seuraava sopiva SH liuttaa oikean käden vasenta pitkin jatkaen rinnan yli ja antaen sen avautua UH:llä takaisin alustaan. Toista sama oikean käden tuonnilla yläkautta vasemman päälle jne. Tee liikkeet muutamia kertoja molemmille puolille.
  5. Lopuksi suorista kehosi selinmakuuasentoon ja anna sen pehmetä ja rentoutua ihanan lämmintä lammasjoogamattoa vasten – hellitä ja vastaanota kehosi palautteet sekä tunne kehos sopusointuisuus.

Sari Marita Ikäheimo, joogaohjaaja SJL

SopuSointu Hyvinvointipalvelut